Dom

Dom

wtorek, 6 maja 2014

1. Fachowcom z branży budowlanej dziękujemy - chyba, że chcą się pośmiać :)

Cześć,

Mam na imię Klara i zaczynam opowieść o budowaniu naszego domu.

Postanowiłam o tym napisać z trzech powodów.

Po pierwsze - żeby wszystko zapamiętać.
Lubię wracać do przeszłości, którą pamięta się tylko w zarysie. Szczegóły ulatują w niepamięć, chowają się w zakurzonych, nieodwiedzanych zakamarkach mózgu. Ale kiedy wyciągam z szuflady stary zeszyt i zaczynam czytać to, co zapisałam w nim w ubiegłej erze, dzieje się magia. Wszystko wraca. Wspomnienia stają się ostre jak żyletki, obrazy są w doskonałej ostrości, kolory widzę intensywne i nawet zdarza się, że czuję zapachy.
I po to właśnie piszę. Żeby kiedyś, za trzy ery, móc powrócić do tych chwil.

Po drugie - piszę, ponieważ lubię pisać.
Wydaje mi się, że gdy piszę, to stracony czas nie przemija tak calkiem bezsensownie i nie jest tak do końca stracony.

I wreszcie po trzecie - piszę dla Ciebie.
Skoro tu jesteś i skoro czytasz, to znaczy, że potrzebujesz informacji o tym, jak buduje się dom. To znaczy, że nie masz pojęcia od czego zacząć i że nie masz kogo spytać. A ja postaram się o tym opowiedzieć.

Niestety, nie znajdziesz na moim blogu fachowych porad na temat budownictwa, hydrauliki, elektryki czy rodzaju papy. Nie odpowiem Ci na pytania, jakie pustaki są najlepsze i czy okna drewniane mają przewagę nad plastikowymi. Takich informacji musisz szukać gdzie indziej. W sieci jest tego sporo. Wystarczy mieć mnóstwo czasu na zmarnowanie i można całymi miesiącami wertować profesjonalne portale branżowe. Trzeba jedynie umieć odróżnić artykuły sponsorowane od tych prawdziwych, przy czym prawdziwych dziś już nie ma. I po tych miesiącach czytania mądrych porad człowiek taki jak ja, a więc laik budowlany, siada, wzdycha i wie, że nic nie wie. Bo racja jest - za przeproszeniem - jak dupa, każdy ma swoją.

Aby dogrzebać się do sedna sprawy, trzeba poświęcić tematowi mnóstwo czasu i energii. Najlepiej od razu zapisać się na polibudę na kierunek Budownictwo, ale i tak nie ma gwarancji, że wiedza zdobyta na pierwszym roku studiów przy odbieraniu dyplomu inżyniera będzie jeszcze coś warta.

Gdyby mieć zasobny portfel, który uzupełnia się systematycznie i do pełna, pewnie możnaby z wielu mądrych podpowiedzi fachowców skorzystać i wybrać dla siebie warianty najlepsze. Ale gdy liczy się każda stówa, sprawy się komplikują.

Tak więc moja historia będzie o mnie. O moich wyborach, o moich problemach i o tym, co udało mi się usłyszeć od fachowców spotkanych w czasie mojej budowy. A czy ich rady są trafne czy nie - pewnie przekonam się na własnej skórze, jak już zamieszkam w tym wymarzonym, acz skoromnym domu. Ja to opiszę, Ty to przeczytasz i jeśli cokolwiek z tej historii Ci się przyda - to świetnie.

Nie ma za co :)

Fachowcom lub osobom, które czują się fachowcami w branży budowalnej na tym etapie raczej podziękuję. Nie czytajcie dalej, bo niczego mądrego wam nie powiem. No, chyba że chcecie sobie to czytać tak "dla beki" - to bardzo proszę.

Osoby, które mają dużo pieniędzy i po prostu zlecają budowę panu Zenkowi, co ma firmę Dach-Bud albo Pier-Dul, które przyjeżdżają na budowę jedynie obejrzeć, jak się mury pną do góry i aby zapłacić za kolejne etapy i za materiały, który kupił ów pan Zenek - też chyba nie mają potrzeby tego czytać. Stać ich na to, by się nie trudzić i nie wnikać w szczegóły. Trochę nawet zazdroszczę, ale trochę nie, bo w sumie fajnie jest móc w czymś uczetniczyć tak naprawdę, a nie z boku.

Mój blog jest dla tych, którzy chcą zacząć budować własny dom i kompletnie nie wiedzą od czego zacząć, z czym to się je, ile trzeba szykować pieniędzy i czy będą w stanie to uciągnąć. Będą opisy, zdjęcia, emocje.

Dla kogoś, kto ma już za sobą jakąś budowę, pewne rzeczy, o których będę tu pisać, wydadzą się oczywiste. Ale dla kompletnych laików mogą to być cenne informacje, które pozwolą im przełamać lęk i podjąć decyzję, żeby zacząć realizować marzenia o własnym domu. Cóż, nie każdy ma tatę-murarza albo brata-glazurnika, którzy podpowiedzą, którzy mają kontakty i którzy będą wspomagać. Niektórzy muszą uczyć się wszystkiego na własnej skórze - tak jak ja. Tak jak my.

No to do dzieła :) Zaczynamy!

11 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. fajnie się czyta

    jak byś potrzebowała pomocy to pytaj bo ja własnie na etapie wykonczania.

    Troche mi nie pasuje jak piszesz mały skromny domek a za działke płacisz 180tyś :)
    ale kazdy po swojemu interpretuje tanio i skromny :)
    Powodzonka

    OdpowiedzUsuń
  3. Piotrze Andrzeju, ależ wszystko tu pasuje. Nie pisałam o skromnej działce ale o skromnym domku :) Dziękuję za miły komentarz. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy blog i bardzo ciekawe spojrzenie na budowanie domu. Szkoda, że tego typu blogów jest mało, bo jednak więcej ludzi chciałoby się zorientować w temacie własnie z takiego punktu widzenia :) W końcu budowa domów Wrocław to nie taka błaha sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cześć Klara,

    Dziś przez przypadek znalazłem twojego bloga i zaczynam czytać :D. Widzę po datach, że zaczęliśmy budowę w podobnych datach ale u mnie idzie to troszku wolniej bo sami robimy. Jak jesteś zainteresowana to zapraszam do mnie na bloga: naszwlasnydom.blogspot.com :) też postanowiliśmy go prowadzić.

    Powodzenia w budowie i do zobaczenia wkrótce w świeższych postach!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja również pamiętam jak zaczynałem budować swój dom i moim zdaniem był to bardzo fajny czas. Dlatego przy okazji kładzenia instalacji wodnej i kanalizacyjnej zdecydowałem się na zbiornik hydroforowy https://www.dostudni.pl/zbiorniki-2000l,c71.html dzięki któremu mam cały czas zapewnioną wodę pitną.

    OdpowiedzUsuń
  7. Tak naprawdę to dla mnie czymś ważnym jest to aby moja instalacja wodna oraz kanalizacyjna działała poprawnie. Właśnie dlatego w takich przypadkach wiem, że mogę polegać na hydrauliku z https://fachowenaprawy.pl/ i jeszcze nigdy się na jego pracach nie zawiodłem.

    OdpowiedzUsuń
  8. Akurat jak dla mnie to bardzo ważnym jest to aby znać kontakt do odpowiedniego fachowca gdyż nigdy nie wiemy kiedy może się przydać. Jak coś to ja zachęcam was do sprawdzenia usług hydraulika https://darek-hydraulik.pl/ i wiem, że to jest hydraulik godny polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ogrzewanie to także bardzo ważna kwestia. Warto więc rzucić okiem na takie rozwiązanie jak piece gazowe. Uważam, że taki rodzaj ogrzewania to bardzo dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  10. W takiej sytuacji zdecydowanie warto wiedzieć, gdzie szukać fachowca takiego jak rzeczoznawca budowlany Poznań . Jest to specjalista z wieloletnim doświadczeniem, który oferuje takie usługi jak na przykład opracowanie ekspertyzy budowlanej.

    OdpowiedzUsuń